close
تبلیغات در اینترنت

پروژه کارشناسی رشته الهیات و معارف اسلامی با عنوان اسارت در خود

بهترین مکان برای نمایش تبلیغات شما بهترین مکان برای نمایش تبلیغات شما

پروژه کارشناسی رشته الهیات و معارف اسلامی با عنوان اسارت در خود

بازدید: 54
 پروژه کارشناسی رشته الهیات و معارف اسلامی با عنوان اسارت در خود

 

پایان نامه کارشناسی رشته الهیات و معارف اسلامی با عنوان اسارت در خود

درباره ساختار وجودی انسان و اینكه دو ساحتی است یا تك قطبی، دو نظریه مهم و كلی وجود دارداول نظریه اكثر اندیشمندان غربی مبنی بر اینكه انسان هویتی تك قطبی و طبیعی دارد انسان موجودی مادی و زیستی است كه تحت تاثیر تاریخ، جامعه ، تربیت ، ویا انتخاب خود ساخته می شود

دانلود پایان نامه کارشناسی رشته الهیات و معارف اسلامی با عنوان اسارت در خود

نفس انسانی
هویت انسان
خواهش های نفسانی
دانلود پایان نامه کارشناسی رشته الهیات و معارف اسلامی با عنوان اسارت در خود
راه عملی مبارزه با خودخواهی
سخنانی از امام خمینی (ره)در مورد خودخواهی وخودبینی
خرید پایان نامه کارشناسی رشته الهیات و معارف اسلامی
همکاری در فروش فایل
همکاری در فروش
فروش فایل
انجام  پایان نامه کارشناسی رشته الهیات و معارف ا
دسته بندی فقه،الهیات،معارف
فرمت فایل doc
حجم فایل 114 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 71

پایان نامه کارشناسی رشته الهیات و معارف اسلامی با عنوان اسارت در خود

 
 

ساختار هویت انسان:

درباره ساختار وجودی انسان و اینكه دو ساحتی است یا تك قطبی، دو نظریه مهم و كلی وجود دارد.اول. نظریه اكثر اندیشمندان غربی مبنی بر اینكه انسان هویتی تك قطبی و طبیعی دارد. انسان موجودی مادی و زیستی است كه تحت تاثیر تاریخ، جامعه ، تربیت ، ویا انتخاب خود ساخته می شود. این نظریه عمدتا مربوط به كسانی است كه روح انسان را از سنخ بدن و طبیعت و ماده می دانند.دوم . نظریه اندیشمندانی كه علاوه بر بعد طبیعی، برای انسان بعدی متافیزیكی نیز قایل اند  كسانی كه انسان را دارای روحی مجرد و از سنخ ملكوت می دانند.اسلام طرفدار نظریه دوم است. از این دیدگاه آدمی به طور کلی از دو گونه هویت معنوی و مادی برخوردار است. از این نظر كه از بدن مادی و طبیعی  سود می برد ، هویتی بشری و طبیعی دارد و از آن جهت كه دارای روحی مجرد و فرا طبیعی است، دارای هویتی مجرد نیز هست.
 
قرآن كریم به ساختار دو بعدی روح انسان اشاره كرده و می فرماید: خداوند آفرینش انسان را ازگل آغاز كرد، سپس او را سازمان هماهنگ بخشید و از روح خود در او دمید، پس انسان آمیزه ‏اى از عنصرى مادی و زمینى و عنصری مجرد و الهى است، و بدأ خلق الانسان من طین‏ ثم سوّاه و نفخ فیه من روحه، شروع خلقت انسان از خاك بود، سپس او را بیاراست و از روح خویش در او دمید. سجده / 9 و 7.در آموزه های دینی ما تعبیرهای فراوانی نسبت به دو واقعیت وجودی انسان وجود دارد، همچون: خود حقیقی و خود مجازی، خود ملكوتی و خود ملكی، خود مثبت و خود منفی، خود عالی و خود سافل، خود مجرد و خود مادی، خود معنوی و خود طبیعی و مانند آن.
 
اینكه انسان دارای دوساحت مادی و مجرد است، قابل انكار نیست، ولی از دیدگاه انسان شناسی و خودشناسی باید به این نكته توجه كنیم كه ما به عنوان انسان، موجودی فرامادی و روحانی هستیم و بدن مادی، تنها قالب این جهانی ما است. ما به بدن طبیعی خود در این دنیا نیاز داریم، ولی بدن نیستیم. انسان، طبیعت مادی نیست، انسان یك حقیقت روحانی است و بدن تنها ابزاری است كه خدای متعال در این زندگی در اختیار ما قرار داده تا بتوانیم در عالم عنصری و طبیعت مادی این عالم زندگی كنیم.این رویکرد باعث نمی شود که ما بدن و هویت بشری خود را فراموش کنیم و یا آن را از حیطه فعالیت های خودسازانه خارج بدانیم، زیرا در هر صورت انسان تا هنگامی که زنده است و در این سرای زندگی می کند، در طبیعت رشد می کند و به بدن و هویت بشری خود نیاز دارد و تا هنگامی که آن را به خوبی مدیریت نکند، امکان رشد معنوی و انسانی نیز نخواهد داشت.
 
 
 
کلمات کلیدی:

نفس انسانی

هویت انسان

كرامت نفس

خواهش های نفسانی

 
 
 

سه گانگی هویت انسان:

قرآن کریم در مورد انسان از سه واقعیت وجودی نفس، عقل و قلب سخن می گوید. نفس مجموعه ای از قوای غریزی آدمی است و هویت بشری انسان را می سازد، عقل که مرکز ادراک و استدلال است، به انسان هویت انسانی می دهد و قلب که عرش رحمان است، به آدمی هویتی الهی می بخشد.مطابق این رویکرد، بعد مجرد انسان نیز خود به دو هویت انسانی و الهی تقسیم می شود. بنابراین در یک نظریه کلی و نهایی درباره ساختار هویت انسان می توان گفت: انسان به طور کلی دارای سه گونه هویت است.
 
1.هویت بشری که در عرصه حیات طبیعی شکل می گیرد و توسط نفس مدیریت می شود. 
2.هویت انسانی که در عرصه حیات عقلانی و توسط نیروی عقل رشد می کند. 
3.هویت الهی که در عرصه حیات عرفانی و قلب پرورش می یابد.
 
 
 
 
فهرست مطالب
 
مقدمه1
فصل اول3
دو نوع در تعالیم اسلامی3
خود دوستی ودگردوستی9
غریزه خود دوستی و تمایل دگردوستی9
 
فصل دوم11
كرامت نفس ومبارزه با نفس11
خواهش های نفسانی14
مبارزه با خواهش های نفسانی14
صبر در برابر مشكلات15
 
فصل سوم17
خودخواهی سرچشمۀ انحطاط17
سخنانی از امام خمینی (ره)در مورد خودخواهی وخودبینی19
 
فصل چهارم
21مظاهر خودخواهی درزندگی انسان21
دو مورد از تعالیم اسلامی در مبارزۀمستقیم با عوارض خودخواهی21
فصل پنجم25
حق25
 
فصل ششم27
كبر ونخوت27
آیه ای از كبر ونخوت28
فصل هفتم29
غرور و خود بینی29
مفهوم غرور29
غرور در قرآن مجید30
تفسیر و جمع بندی33
نتیجه نهایی37
نكوهش غرور در روایات اسلامی37
 
فصل هشتم45
دین گریزی45
فصل نهم50
مبارزه با خودخواهی50
 
فصل دهم52
عبادت بی ثمر52
حركات صعودی57
شنوندگان سخن غیرحق57
 
فصل یازدهم60
راه عملی مبارزه با خودخواهی60
مبدأ و معاد60
آثار سازندۀ عقیده به معاد61
آثاراجتماعی عقیده به معاد63
ایجاد تعادل در امیال67
منابع و مأخذ71
 

دانلود پایان نامه کارشناسی رشته الهیات و معارف اسلامی با عنوان اسارت در خود


این مطلب در تاریخ: یکشنبه 17 خرداد 1394 ساعت: 21:19 منتشر شده است
نظرات()

نظرات


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی

ورود کاربران

نام کاربری :
رمز عبور :

» رمز عبور را فراموش کردم ؟

عضويت سريع

نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد

تبلیغات

متن

آمار


آمار کاربران آمار کاربران
افراد آنلاین افراد آنلاین : 7

آمار بازدیدآمار بازدید
بازدید امروز بازدید امروز : 360
بازدید دیروز بازدید دیروز : 1,290
آي پي امروز آي پي امروز : 77
آي پي ديروز آي پي ديروز : 292
بازدید هفته بازدید هفته : 1,650
بازدید ماه بازدید ماه : 9,473
بازدید سال بازدید سال : 482,461
بازدید کلی بازدید کلی : 1,194,262

اطلاعات شما اطلاعات شما
آی پی آی پی : 54.159.197.114
مرورگر مرورگر :
سیستم عامل سیستم عامل :
تاریخ امروز امروز : سه شنبه 16 آذر 1395

خبرنامه

براي اطلاع از آپيدت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود

تصویر ثابت