close
تبلیغات در اینترنت

مفهوم موزه،طرح ریزی ومعماری آن

بهترین مکان برای نمایش تبلیغات شما بهترین مکان برای نمایش تبلیغات شما

مفهوم موزه،طرح ریزی ومعماری آن

بازدید: 37
دسته بندی: دانلود فایل,
 مفهوم موزه،طرح ریزی ومعماری آن

 

مفهوم موزه،طرح ریزی ومعماری آن

موزه موسسه دائمی به منظور میراث فرهنگی و هنری و ارتقا فرهنگی جامعه است که به شکلهای مختلف و خصوصا از طریق نمایش آموزشی و تفریحی مجموعه های هنری تاریخی ، علمی ، تکنولوژی و غیره برای عموم فعالیت میکند

دانلود مفهوم موزه،طرح ریزی ومعماری آن

مفهوم موزه
انواع موزه
معماری موزه
طرح ریزی موزه
تاریخچه موزه در ایران
دانلود پروژه رشته معماری
دانلود پروژه معماری
دانلود پروژه مهندسی معماری
خرید پروژه رشته معماری
دسته بندی معماری
فرمت فایل doc
حجم فایل 74 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 79

دانلود پروژه رشته معماری

مفهوم موزه،طرح ریزی ومعماری آن

 
 

تعریف موزه 

در اساسنامه شورای بین المللی موزه ها ، موزه ها به این ترتیب تعریف شده است : «موزه موسسه دائمی به منظور میراث فرهنگی و هنری و ارتقا فرهنگی جامعه است که به شکلهای مختلف و خصوصا از طریق نمایش آموزشی و تفریحی مجموعه های هنری تاریخی ، علمی ، تکنولوژی و غیره برای عموم فعالیت میکند.» در ماده 2 فرمان 1546-45 سیزدهم ژوئن 1945 آمده :«به هر کلکسیون متشکل از آثاری که دارای ارزش هنری ، تاریخی ، باستان شناسی باشد و به صورت دائمی در معرض تماشای عمومی قرار گیرد موزه اطلاق می شود.»
 

مفهوم موزه 

موزه به ساده ترین شکل عبارتست از بنایی جهت گردآوری مجموعه هایی از اشیا به منظور تحقیق بررسی و بهره گیری . ممکن است این اشیا از کناره ها خاکی مرجانی استرالیا یا آجری از دیوار چین و یا تخم شتر مرغی از آمریکا باشد. بهر صورت میتوان گفت موزه نخست برای سهولت کار ، عنصری را که اصولا دارای یک هویت زمانی است را به زیر یک سقف گرد می آورد . دوم اینکه مشخصات و شرحی را به عنوان نخستین گام برای شناسایی اشیا فراهم آورده همچنین باعث پیدایش انگیزه برای سیر تفکرات به بیننده فراتر از چیزهایی که بطور عادی شناخته است میگردد. سوم یک موزه مجموعه های خود را با شرایطی مساعد برای پیگیری و بررسی عرضه میدارد و به گونه ای که بیننده ، مشتاق ورود به موزه شود و نسبت به اشیا به نمایش گذاشته شده تفکر و به تحقیق بپردازد وبه بازدید مجدد از آن علاقمند گردد. 
 
ولی اگر خواسته باشیم مفهوم موزه را از لحاظ ریشه یابی بررسی کرده باشیم باید گفت که واژه موزه از ریشه یونانی (Muses) به معنی الهام بخش که نام الهه های نه گانه هنر و شعر و موسیقی در یونان باستان بوده توسط شخصی بنام گیوم مشتق شده است . جایگاه نه الهه مزبور که محفل بحث و تبادل نظر میان دانشمندان و محلی برای نگهداری و نمایش گوهرها و اشیا ارزشمند بود به زبان یونانی (Mouseion) نامیده شده است که به معنای مجلس فرشتگان الهام بخش است . 
 
 
کلمات کلیدی:

موزه

انواع موزه

معماری موزه

طرح ریزی موزه

تاریخچه موزه در ایران

 
 
 
تاریخچه شکل گیری موزه 
تاریخچه پیدایش موزه در جهان و روند تکاملی آن از یک مجموعه خصوصی تا موسسه های عظیم فرهنگی را میتوان در طی سه مرحله یا به اصطلاح موزه داران سه انقلاب بیان نمود البته انقلاب به معنا که در مرحله تحول بنیادی فرهنگی و اجتماعی ژرف اتفاق افتاد. اصولا هسته مرکزی موزه ها را چه در غرب و چه در شرق ، مجموعه هائی تشکیل میدهد که به تدریج و بدون هدف خاصی شکل گرفته است . با افزایش پیچیدگی تمدنها فرصتهای بیشتری برای جمع آوری اشیا گرانبها مانند اسلحه و زره ، ابریشم و پرده های نقش دار ، و جواهرات به وجود آمد . هدایای شاهان ، کاخها و معابد را تزئین نموده و به صورت تصادفی ، ازدواج یا خوش اقبالی در جنگ دست به دست می شد چنین مجموعه هایی به فضای مناسب و تسهیلات نگهداری نیاز داشت و گاهی برای به دوش صاحبان آنها بود موزه ها در دوران کلاسیک عموما به جایی برای تفکر و چشم دوختن دلالت داشت . البته در این میان اماکن مقدس و پرستشگاهها سهم بسزائی داشتند و از معروفترین آنها میتوان پرستشگاه و خانقاههای بودایی شوسومین در ایالت نارا ژاپن و یا معابد یونان و گنجینه نذورات عیسیویان در کلیساهای بزرگ کاتولیک نام برد. 
 
در زمان سالهای قرون وسطی در شرق و غرب ثروتمندان اقدام به گردآوری آثار هنری گرانبها و غیر معمول کردند. دانشمندان نیز کم کم مجموعه های مطالعاتی در زمینه گیاه شناسی و کانی شناسی و امثال آن را جمع آوری نمودند ولی مردم به طور کلی از دیدن آنها محروم بوده اند فقط بعضی از کلیساها در ایام خاص و مراسم ویژه در گنجینه ها را به روی زوار باز می کردند. سرداران رومی نیز گاهی غنائم را در پارکها به معرض نمایش می گذاشتند . 
 
قرون وسطی که صحنه پیدایش مجموعه ها در سه نهاد تابع روحانیت ، در مقام یگانه امانتدار هنر و دانش بود و فئودالیسم و مسیحیت ها از ویژگیهای آن بودند. اما در دوره رنسانس بعلت تحولات فکری به اشیا تنها از جنبه مالی و مادی نگاه نمی کردند و کم کم به ارزش هنری وفرهنگی و علمی آنها نیز توجه می نمودند از این پس اشیا نه تنها نشانه ثروت بلکه سمبل هنر نیز بود و میتوانست الهام بخش هنرمندان قرار گیرد و به این ترتیب اشیا از مخفیگاهها بیرون آمده و در تالارها جای گرفتند اما هنوز تنها برای عده ای معدود قابل مشاهده بود. از حدود سال 1400 تا 1700 یعنی آغاز رنسانس تا اوج کلاسیسم و کشف مجدد عهد باستان و صورت یونان و رومی بروز چند پارگی مسیحیت و دنیوی شدن آموزش پیدایش کلی یک طبقه آرستیوکراست و بورژوا و همچنین اکتشاف عمده به ازدیاد گسترده مجموعه ها نخست در مجموعه های سنتی و سپس نزد متاسیان خصوصی منجر شد اگر چه در 1683 میلادی مجموعه شخصی آشمولین انگلستان به صورت موزه عمومی به روی مردم گشوده شد .
 
 اما علم موزه شناسی به معنای کنونی آن در قرن هجدهم میلادی به وجود آمد میتوان گفت اولین گامی که در قلمرو این علم برداشته شد مربوط به سال 1727 میلادی است و کلیه جوامع علمی آن را مدیون یک سوداگر آثار هنری از شهر هامبورگ بنام گاسپروف فایکل میدانند فایکل در آن سالها با ذوق خود ماموریت داد که قابل ترین و کاراترین اشیا زندگی طبیعی علمی و هنری زمان را گردآوری و آنها را بهترین شویه ها طبقه بندی کرده برای نگهداری آنها با روشهای علمی اقدام کنند. مجموع این کارها در آن عصر نام لاتین فورئوگرافیا را به خود گرفت. 
 
 
 
فهرست مطالب
-3- تعریف موزه2
مفهوم موزه2
3-2- تاریخچه شکل گیری موزه3
1-2-3- پیدایش موزه3
3-2-3- تاریخ موزه در ایران8
3-3- انواع موزه ها12
موزه های هنری و باستان شناسی13
موزه هنرهای مدرن13
موزه های تاریخی و اسنادی14
موزه های علمی (علوم طبیعی ، تکنولوژی ، آموزشی )15
موزه های تخصصی16
موزه های منطقه ای16
پارک موزه17
6-3- معماری موزه18
1-6-3- مکانیابی موزه23
1- مقیاس عملکردی24
2- مخاطبین موزه ها24
3- مکانیابی موزه ها در داخل شهرها25
الف ) ساختار جمعیتی25
ب ) تجهیزات پشتیبانی26
4- بازگشت به طبیعت26
5- مکانهای ویژه26
2-6-3- طرح ریزی موزه28
استفاده از تقسیم فضا28
- اتاقهای نمایشگاه – شکل و نیازها30
سقف و پشت بام34
دیوارها42
کف موزه :43
کفهای بتنی44
سالن نمایشگاههای موقت ، سخنرانی ، بوفه44
گرما و تهویه47
4-6-3- نور در معماری موزه51
راههای گوناگون نورگیری ازسقف58
ساختمانهایی که بعنوان پشتیبانی مکمل در کنار موزه کار می کنند.58
کتابخانه62
بخشهای خدماتی موزه67
محوطه بیرونی67
کمکهای پژوهشی72
تجهیزات نظافت73
7-3  حفاظت از موزه73
1-7-3  شرایط جوی و محیط زیست73
کنترلهای محیطی و نگهداری75
 

دانلود مفهوم موزه،طرح ریزی ومعماری آن


این مطلب در تاریخ: دوشنبه 09 آذر 1394 ساعت: 12:16 منتشر شده است
نظرات()

نظرات


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی

ورود کاربران

نام کاربری :
رمز عبور :

» رمز عبور را فراموش کردم ؟

عضويت سريع

نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد

تبلیغات

متن

آمار


آمار کاربران آمار کاربران
افراد آنلاین افراد آنلاین : 5

آمار بازدیدآمار بازدید
بازدید امروز بازدید امروز : 878
بازدید دیروز بازدید دیروز : 1,599
آي پي امروز آي پي امروز : 150
آي پي ديروز آي پي ديروز : 290
بازدید هفته بازدید هفته : 6,666
بازدید ماه بازدید ماه : 14,489
بازدید سال بازدید سال : 487,477
بازدید کلی بازدید کلی : 1,199,278

اطلاعات شما اطلاعات شما
آی پی آی پی : 54.205.0.26
مرورگر مرورگر :
سیستم عامل سیستم عامل :
تاریخ امروز امروز : جمعه 19 آذر 1395

خبرنامه

براي اطلاع از آپيدت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود

تصویر ثابت