close
تبلیغات در اینترنت

نقوش اصیل سفالینه

بهترین مکان برای نمایش تبلیغات شما بهترین مکان برای نمایش تبلیغات شما

نقوش اصیل سفالینه

بازدید: 39
دسته بندی: دانلود فایل,
 نقوش اصیل سفالینه

 

نقوش اصیل سفالینه

اگر چه از بعضی جهات كوزه گران نیشابور احتمالا از چینی ها اقتباس كرده اند ولی بطور كلی هنر آنان دنباله رو هنر ساسانی است

دانلود نقوش اصیل سفالینه

سفال
سفالگری
نقوش سفالینه
دانلود مقالات رشته گرافیک
نقوش اصیل سفالینه
دانلود مقالات گرافیک
سیستم همکاری در فروش فایل
دسته بندی هنر و گرافیک
فرمت فایل doc
حجم فایل 1074 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 35

دانلود مقاله رشته گرافیک

نقوش اصیل سفالینه

 
چكیده:
در قرون اولیه  اسلام شیوه ی سفالگری كم و بیش همانند دوره ی قبل از اسلام ادامه پیدا كرد بخصوص  گروهی از سفالینه های بی لعاب قرون اولیه اسلام شباهتی چشمگیر به ظروف سفالین قبل از اسلام  و مخصوصا اواخر دوره ساسانی دارند.از قرن سوم هجری در هنر سفالگری دگرگونی و تحولی شگرف پدید آمد و هنر سفالگری از نظر لعاب دهی و تزیین نقوش به مرحله بسیار یشرفته ای رسید.موضوع نقوش این ظروف بسیار قابل توجه بوده و  این مطلب را روشن می نماید كه اگر چه از بعضی جهات كوزه گران نیشابور  احتمالا از چینی ها اقتباس كرده اند ولی بطور كلی هنر آنان دنباله رو هنر ساسانی است.
 
 
کلمات کلیدی:

سفال

سفالگری

نقوش سفالینه

 
 
 
مقدمه:
      ماده ی سفالگری گل است.گل دردستها جان می گیردو به شكلهای مختلف در می آید.مثل كوزه وظروفی كه نقشهای برجسته دارند.سفالگری به عنوان یكی از بر جسته ترین مظاهر هنر اسلامی دارای نقوش متنوعی بوده كه همواره با اعتقادات دینی وتصورات هنرمند از هستی عجین بوده است.فن وهنر سفالگری ایران به علت جنبه های گوناگون اقتصادی ،فرهنگی و تا حدودی مذهبی از گذشته ی بسیار دور مورد توجه قرار گرفته ودر هر دوره با وضعیت سیاسی منطقه و كشورتحول وتوسعه یافته است.نمونه های سفالینه كه از محوطه های باستانی ایران كشف شده وارتباط این هنر را با فرهنگ،اقتصادومذهب از یك طرف و ذوق وسلیقه ی شخصی و قومی سفالگران از طرف دیگر نشان می دهد.
 
در هزاره ی پنجم(ق.م)اختراع چرخ سفالگری تحولی چشمگیر دراین هنر وتأثیربسیاری در زمینه ی اقتصادی به وجودآورد.یكی ازمهمترین ابعادفن وهنرسفالگری درآن زمان را می توان بعد و جنبه ی فرهنگی واجتماعی آن دانست،چه آشنایی ما از ارتباط موجود بین اقوام با یكدیگر در آن روزگاران بیشتر از دست ساخته های هنری مانند سفالگری امكان پذیر است.سهم سفالگران مسلمان به جهان سفالگری از ارزش بسیار بالایی برخوردار است.این سفالگران اولین كسانی بودند كه تكنیك ودانش توسعه ی سرامیك های لعاب دار تزئینی را به اروپا الهام بخشیدند.
سفالگران دوران اسلامی با تمامی روش های ساخت دستی،چرخ كاری وقالبگیری آشنا بودند و تلاش همیشگی آنها در دستیابی به روش های جدید ساخت و لعاب های تازه در آثار به جا مانده به خوبی هویداست.
 
بخشی از سفالینه های این دوران تنها با یك روش ساخت و لعاب تك رنگ وبخشی دیگر از تركیب چند روش ولعاب های گوناگون تهیه شده اند.سفالینه های بدون لعاب یا خام پخت در دوران ابتدایی تحول سفالگری،از طرح ها و نقوش تزئینی نفیس سفال های لعابدار بر خوردار بودند.جام،پیاله،ابریق،كوزه و...از جمله این آثار هستند كه با روش های قالبی،نقش افزوده واستفاده از مهر تهیه شده و با طرح های گیاهی ،خط نگاری،جانوری وهندسی تزئین یافته اند.سفالگران اسلامی با روش نقاشی زیر لعاب نیز به خوبی آشنا بودند.در این روش،لعاب شفافی كه بر روی شیء زده می شد،سبب جلا یافتن ومحافظت رنگ های زیرین می گردید.برای این منظور ابتدا زمینه طرح را با لعاب سفید اكسید روی، پوشانده و سپس با رنگ های مختلف به تزئین نقوش اقدام می نمودند و سر انجام با زدن لعاب شفاف كار را به اتمام می رساندند. 
 
بررسی سفالینه های نیشابور بیانگر هنر به جای مانده در این سفالینه ها در ادامه ی روند هنر فلز كاری دوره ی ساسانی با الهام گیری از دین مقدس اسلام است.بررسی سفالینه ها مهارت در ساخت،تزئینات به كار رفته در ظروف،نوشته های ادوار مختلف وسیر تحول خط را از آغاز دوران اسلامی ممكن می سازد.امید است این تحقیق گامی هماهنگ و هم طریق در احیای نقوش اصیل سفالینه ها باشد.
 
 
 
 
فهرست مندرجات
فصل1.مقدمه......................................................................................................................1
فصل2.چكیده.....................................................................................................................3 

مهمترین تكنیك های تزیین ظروف در نیشابور........................................................3

دسته های سفال با نقش كنده...................................................................................3

نقوش سفال در ادوار اسلامی از مناظر مختلف.........................................................4

فصل 3.فن و هنر سفالگری..................................................................................................5
فصل 4.مهمترین تكنیك های تزیین ظروف در نیشابور........................................................8
سفال با پوشش گلی................................................................................................9
سفالینه با نقوش رنگارنگ.......................................................................................9
سفالینه با تزیین زرین فام.........................................................................................9
سفالیه با نقش كنده.................................................................................................9
سفالینه با لعاب یكرنگ.........................................................................................10

فصل 5.كلیاتی درباره سفال اسلامی...................................................................................10    

سفال گبری .........................................................................................................12
سفال سلجوقی .....................................................................................................12
سفال مینائی ایران..................................................................................................12
سفال دوره عثمانی................................................................................................13
سفال دوره صفویه ایران........................................................................................13

فصل 6.هنر سفالگری و بررسی نقوش آن در ادوار اسلامی................................................13

بررسی نقوش انسانی با توجه به جهان بینی عرفانی..................................................14
بررسی نقوش انسانی مرتبط با مراسم ماه محرم.......................................................14
بررسی نقوش انسانی و ارتباط آن با ادبیات............................................................14
بررسی نقوش انسانی و ارتباط آن با مفاهیم نجومی.................................................14

فصل 7.جام با گلابه ی سفالگری......................................................................................18

فصل8..كوزه....................................................................................................................20
نتیجه گیری......................................................................................................................21
فهرست منابع و مآخذ........................................................................................................22
 
 
 
 
 

دانلود نقوش اصیل سفالینه


این مطلب در تاریخ: شنبه 21 آذر 1394 ساعت: 17:26 منتشر شده است
نظرات()

نظرات


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی

ورود کاربران

نام کاربری :
رمز عبور :

» رمز عبور را فراموش کردم ؟

عضويت سريع

نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد

تبلیغات

متن

آمار


آمار کاربران آمار کاربران
افراد آنلاین افراد آنلاین : 6

آمار بازدیدآمار بازدید
بازدید امروز بازدید امروز : 437
بازدید دیروز بازدید دیروز : 1,290
آي پي امروز آي پي امروز : 78
آي پي ديروز آي پي ديروز : 292
بازدید هفته بازدید هفته : 1,727
بازدید ماه بازدید ماه : 9,550
بازدید سال بازدید سال : 482,538
بازدید کلی بازدید کلی : 1,194,339

اطلاعات شما اطلاعات شما
آی پی آی پی : 54.159.197.114
مرورگر مرورگر :
سیستم عامل سیستم عامل :
تاریخ امروز امروز : سه شنبه 16 آذر 1395

خبرنامه

براي اطلاع از آپيدت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود

تصویر ثابت