close
تبلیغات در اینترنت

عوامل موثر بر نقدینگی بانک توسعه صادرات ایران

بهترین مکان برای نمایش تبلیغات شما بهترین مکان برای نمایش تبلیغات شما

عوامل موثر بر نقدینگی بانک توسعه صادرات ایران

بازدید: 43
دسته بندی: دانلود فایل,
 عوامل موثر بر نقدینگی بانک توسعه صادرات ایران

 

عوامل موثر بر نقدینگی بانک توسعه صادرات ایران

مدیریت نقدینگی یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی است که سیستم بانک‌داری با آن روبرو است دلیل اصلی این چالش این است که بیشتر منابع بانک‌ها از محل سپرده‌های کوتاه‌مدت تامین مالی می‌شود

دانلود عوامل موثر بر نقدینگی بانک توسعه صادرات ایران

نقدینگی
منابع و مصارف
مدیریت نقدینگی
رگرسیون چندگانه
بانک توسعه صادرات ایران
دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته اقتصاد
عوامل موثر بر نقدینگی بانک توسعه صادرات ایران
دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد اقتصاد
دانلود پایان نامه ارشد اقتصاد
دانلود پایان نامه
دسته بندی اقتصاد
فرمت فایل doc
حجم فایل 10426 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 148

دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته اقتصاد

عوامل موثر بر نقدینگی بانکها

(مطالعه موردی:بانک توسعه صادرات ایران)
 
*پایان نامه بررسی تاثیر بانکها بر نقدینگی بصورت رایگان ضمیمه شده است:)
 
چكیده:
مدیریت نقدینگی یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی است که سیستم بانک‌داری با آن روبرو است. دلیل اصلی این چالش این است که بیشتر منابع بانک‌ها از محل سپرده‌های کوتاه‌مدت تامین مالی می‌شود. علاوه بر این تسهیلات اعطایی بانک‌ها صرف سرمایه‌گذاری در دارایی‌هایی می‌شود که درجه نقد شوندگی نسبتاً پایینی دارند.مدیریت نقدینگی در بانک ها تقابلی است بین ریسک و بازده. کمبود نقدینگی از یک سو علاوه بر تحمیل هزینه های سنگین تأمین منابع (از جمله استقراض از بانک مرکزی با نرخهای بالا) ممکن است بانک را تا ورطه ورشکستگی نیز بکشاند.
 
 از سوی دیگر نگهداری نقدینگی، بیش از حد مورد نیاز، فرصتهای سرمایه گذاری و توان سودآوری را از بین خواهد برد. بنابراین برای مدیریت صحیح نقدینگی لازم است شناخت درستی از عوامل تأثیرگذار بر این بخش به دست آورد تا با اعمال کنترل روی هریک از عوامل، از بروز مشکل یا حتی بحران جلوگیری و سودآوری بانک را تا حد امکان بهینه کرد. یکی از روشهای رایج در شناخت نحوه تأثیر گذاری متغیرها، استفاده از تحلیل های رگرسیون می باشد. این گونه تحلیل ها علاوه بر مشخص نمودن جهت، میزان و شدت تأثیر گذاری عامل (عاملها) روی متغیر وابسته، رابطه بین متغیرهای مستقل و وابسته را نیز تعیین می کند که این موضوع امکان پیش بینی را نیز برای مدیریت فراهم می نماید.
 
عنوان این تحقیق "بررسی تأثیر اجزای منابع و مصارف بانک توسعه صادرات ایران بر نقدینگی آن"می باشد اجزای منابع و مصارف بانک توسعه صادرات ایران، هر یک در 9 طبقه کلی به شرح زیر مورد دسته بندی قرار می گیرند:
منابع شامل: سپرده های قرض الحسنه، سپرده های مدت دار، سایر سپرده ها، سپرده های دریافتی از  بانکها، بدهی به بانک مرکزی، تسهیلات دریافتی از بانکها، پیش دریافتها از مشتریان، تسهیلات دریافتی از صندوق ذخیره ارزی و سایر منابع، و درآمدها و مصارف شامل: مطالبات از بانک مرکزی و دولت، تسهیلات اعطایی- فروش اقساطی، تسهیلات اعطایی- مشارکت مدنی، سایر تسهیلات اعطایی، مطالبات سررسید شده تسهیلات اعطایی، بدهکاران بابت اعتبارات اسنادی و ضمانتنامه ها، مطالبات سررسید شده بابت اعتبارات اسنادی و ضمانتنامه ها، سایر دارائیها و هزینه ها می باشند. با استفاده از مانده های پایان ماه طبقات مذکور، از ابتدای سال 1384 تا پایان شهریور ماه 1389  با بهره گیری از رگرسیون چندگانه و با لحاظ نمودن فرضهای اساسی رگرسیون مدل بهینه ای ارائه گردید که تا حد امکان بالاترین ضریب تعیین و ضریب تعیین تعدیل شده را داشته باشد. این مدل در پیش بینی نقدینگی بانک کارایی بالایی دارد.
 
 
 
کلید واژه ها:

نقدینگی

منابع و مصارف

مدیریت نقدینگی

رگرسیون چندگانه

بانک توسعه صادرات ایران

 
 
مقدمه:
مدیریت نقدینگی به معنی توانایی بانک برای ایفای تعهدات مالی خود در طول زمان است. مدیریت نقدینگی در سطوح مختلفی صورت می‌گیرد. اولین نوع مدیریت نقدینگی به صورت روزانه صورت پذیرفته و به صورت متناوب نقدینگی مورد نیاز در روزهای آتی پیش‌بینی می‌شود.همچنین نگهداری نقدینگی بیشتر، هر چند موجب کاهش ریسک  می شود، ولی فرصتهای سرمایه گذاری را از بانک گرفته و باعث کاهش بازدهی منابع بانک خواهد شد. مدیریت نقدینگی شامل پیش بینی نیازهای بانک در مقاطع مختلف و تأمین این نیازها با حداقل هزینه ممکن است. نگهداری دارائیهای نقد شونده به منظور کسب اطمینان از وجود جریانهای مالی جهت پرداخت به متقاضیان سبب کاهش فرصتهای سرمایه گذاری برای بانک می گردد. علاوه بر این مدیریت هوشمند نقدینگی بانک را قادر خواهد ساخت تا به موقع و بدون خطا جوابگوی نیازهای مشتریان باشد. این امر سبب افزایش اعتبار نزد مشتریان و جامعه می شود.
 
در مواقع کسری نقدینگی، استفاده از منابع بانک مرکزی به عنوان آخرین پناهگاه  به صورت بلند مدت به دلیل نرخ بالای سود آنها، توان سود آوری بانک را کاهش می دهد. لذا با برآورد به موقع نیازهای نقدی سپرده گذاران و متقاضیان تسهیلات از طریق مدیریت نقدینگی و ایجاد یک محدوده امن نقدینگی با صرف کمترین هزینه، می توان سودآوری بانک را حفظ نمود.
هیچ بانکی قادر نخواهد بود مقدار دقیق نیاز به نقدینگی را در آینده پیش بینی نماید. بنابراین بانکها باید همواره به ابزارهای کنترل نقدینگی مجهز باشند. لذا با شناخت از جریان اصلی نقدینگی، بانکها باید نظامی را جهت برنامه ریزی نقدی خود پیاده نمایند. با استفاده از این برنامه ریزی ها می توان نیاز به نقدینگی را کاهش داده و عملیات عادی بانک را با به کارگیری مقادیر کمتری از نقدینگی اداره نمود (عرب مازارو قنبری، 1378، 150)1.
 
 
وجوه نقد سیال ترین نوع دارایی واحد اقتصادی می باشد كه مدیریت آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. مازاد یا كسری نقدینگی سازمان را با مسائلی مواجه می سازد كه هر كدام هزینه هایی را بر سازمان متحمل می سازد. شناخت جریان ورودی و خروجی نقدینگی و عوامل عمده تأثیر گذار بر این جریان برای مدیریت نقدینگی بسیار كارگشا خواهد بود. با شناسایی عوامل ورودی و خروجی و استفاده از روشهای آماری نظیر رگرسیون چندگانه می توان سیستم منابع و مصارف و مدیریت نقدینگی را بهتر اداره نمود. در این تحقیق پس از معرفی اجزای منابع و مصارف بانك توسعه صادرات ایران به شناسایی عوامل عمده تأثیرگذار روی نقدینگی این بانك با بهره گیری از رگرسیون چندگانه پرداخته خواهد شد.
 
 وجوه نقد به عنوان سیال ترین و در دسترس ترین دارایی هر واحد اقتصادی نیاز به مدیریت دقیقی دارد تا دستیابی به اهداف واحد را با سرعت و کیفیت بهتری میسر کند. کمبود یا مازاد نقدینگی واحد را با مسائلی مواجه می سازد که لزوم مدیریتی کارا در این بخش را هویدا می سازد. در بحث نقدینگی باید برای وجوه مازاد برنامه ای تدوین کرد تا حداکثر بازدهی را از این بخش بدست آورده و در ضمن آن از وقوع کمبود نقدینگی و تبعات پس از آن جلوگیری کرد. 
در این تحقیق، تأثیر منابع و مصارف بانک توسعه صادرات ایران به عنوان ورودی ها و خروجی ها، بر بخش نقدینگی مورد بررسی و تحلیل قرار می گیرد. 
 
 
 
چكیده:1
مقدمه:2
فصل اول: كلیات تحقیق
1-1 مقدمه4
2-1 - تاریخچه مطالعاتی4
3-1- بیان مسأله11
4-1- چارچوب نظری تحقیق13
5-1- فرضیه های تحقیق14
6-1- اهداف تحقیق15
7-1- ضرورت انجام تحقیق16
8-1- حدود مطالعاتی16
9-1- متغیرهای مستقل و وابسته16
10-1- تعاریف مفاهیم و واژه ها17
فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق
1-2 مقدمه20

2-2نقدینگی در بانك20

2-2- نقدینگی دارایی ها:22

3-2- روشهای اندازه گیری و سنجش نقدینگی22

4-2- مدل های نقدینگی23
1-4-2- مدل دوره  نگهداری24
2-4-2- مدل ویلیام بومول24
3-4-2- مدل میلر و اور25
4-4-2- مدل برانک25
5-4-2- مدل استون25
6-4-2- مدل وایت و نورمن25
7-4-2- مدل تقاضا برای پول بانک26
8-4-2- مدل بیشینه کردن سود بانک با فرض نگهداری ذخایر26
9-4-2- مدل بیشینه سازی سود برای مقدار مشخص سرمایه26
10-4-2- مدل مدیریت پول26
11-4-2- مدل برنامه ریزی آرمانی در بودجه بندی سرمایه ای26

5-2- مدیریت نقدینگی27

6-2- مشخصه های سیستم مدیریت نقدینگی28

7-2- چارچوب مدیریت نقدینگی29
1-7-2- مشخص نمودن منابع اصلی ورودی و خروجی نقدینگی بانك29
2-7-2- اندازه گیری و مدیریت خالص وجوه30
3-7-2- مدیریت دسترسی به بازار33
4-7-2- برنامه ریزی احتیاطی33

8-2- وظایف مدیر نقدینگی34

9-2- خط مشی هایی برای مدیریت نقدینگی34
1-9-2- خط مشی مدیریت نقدینگی دارایی ها35
1-1-9-2- تئوری وام تجاری35
2-1-9-2- تئوری تبدیل پذیری35
3-1-9-2- تئوری درآمد مورد انتظار36

4-1-9-2- عوامل موثر در مدیریت دارایی ها36

5-1-9-2- ویژگی های دارایی های نقد36
2-9-2- خط مشی مدیریت بدهی ها37

3-9-2- روش های مدیریت نقدینگی متوازن (دارایی ها و بدهی ها)38

4-9-2- عوامل موثر بر انتخاب راهبرد38
10-2- انواع نیازهای نقدینگی38
1-10-2- نیاز نقدینگی سپرده گذاران38
2-10-2- نیاز نقدینگی وام گیرندگان39
3-10-2- ذخیره قانونی39
11-2-  تقاضا و تأمین نقدینگی39
12-2- اولویت های تخصیص منابع42
1-12-2- ذخایر اولیه42
2-12-2- ذخایر ثانویه43
3-12-2- ذخایر ثالثیه43
1-3-12-2- پرتفوی اوراق بهادار به عنوان یک منبع43
2-3-12-2- سرمایه گذاری در اوراق بهادار قابل فروش43
3-3-12-2- روش انتخاب اوراق بهادار43

13-2- مدیریت منابع بانک ها44

1-13-2-  روش ادغام وجوه44
2-13-2- روش تبدیل وجوه46
3-13-2-  روش برنامه ریزی خطی47
4-13-2-  مدیریت تعهدات47
1-4-13-2- مدیریت تعهدات نقدینگی48
2-4-13-2- مدیریت تعهدات جامع49
5-13-2-  فروش وام و احیاء مدیریت دارایی ها49
14-2- پردازش های درونی سیستم مدیریت نقدینگی50
1-14-2- پردازش برنامه ریزی نقدینگی50
1-1-14-2- بودجه بندی نقدینگی50
2-1-14-2- پیش بینی جریان نقدینگی51
3-1-14-2- كنترل جریان نقدینگی52
2-14-2- پردازش مدیریت دریافت ها و پرداخت ها52
1-2-14-2- اطمینان از تحقق به موقع دریافت‌ها و پرداخت‌های نقدی52
2-2-14-2- پیشبینی راهكارهایی برای دریافت‌های زودهنگام یا پرداخت دیرتر از موعد به منظور مواجهه با كمبود/مازاد نقدینگی53
3-14-2- پردازش مدیریت اندوخته نقدینگی53

15-2- سیستم های اطلاعات مدیریت نقدینگی53

16-2- دلایل مواجه شدن بانك با مشكلات عمده نقدینگی54
17-2- انواع ریسک در بانک ها55
1-17-2- ریسك عملیاتی55
2-17-2- ریسك اعتباری55
3-17-2- ریسك بازار56
4-17-2- ریسك قانونی56
5-17-2- ریسك نقدینگی57
18-2- ابعاد ریسك نقدینگی61
1-18-2- ریسك تامین مالی61
2-18-2- ریسك زمان61
3-18-2- ریسك تعهدات61
19-2- شاخص های هشدار دهنده ریسك نقدینگی62
20-2- مدیریت ریسك و نقدینگی62
21-2- مدیریت ریسك نقدینگی در بانكداری اسلامی66
1-21-2- موانع بانكداری اسلامی66
22-2- نقش بانكهای توسعه ای - تخصصی در اقتصاد كشور67
23-2- آشنایی با بانک توسعه صادرات ایران69
24-2- خلاصه فصل70
فصل سوم: روش‌ اجرای تحقیق
1-3 مقدمه72
2-3- روش تحقیق72
3-3- مدل تحلیلی تحقیق73
4-3-مراحل انجام تحقیق76
5-3- متغیرهای تحقیق76
1-5-3- متغیر وابسته76
2-5-3- متغیرهای مستقل76
1-2-5-3- منابع76
2-2-5-3-  مصارف77
6-3- جامعه و نمونه آماری78
7-3- روش و ابزار گردآوری داده ها78
8-3- روش های آماری تحلیل داده ها79
1-8-3- رگرسیون خطی79
2-8-3- تحلیل رگرسیون و استنباط آماری80
3-8-3- رگرسیون و تحلیل واریانس80
4-8-3- همبستگی81
1-4-8-3- ضریب تعیین81
2-4-8-3- ضریب همبستگی81
5-8-3- آزمون معنی دار بودن r (ضریب هبستگی)82
6-8-3- ضریب تعیین تصحیح شده82
7-8-3- رگرسیون چندگانه83
8-8-3 مدل رگرسیون چندگانه تحقیق83
1-8-8-3- روش های انتخاب متغیرهای مناسب84
9-3 - فرض های اساسی رگرسیون85
10-3- آزمون فرض های اساسی رگرسیون86
1-10-3- آزمون  خود همبستگی86
1-1-10-3- خود همبستگی86
2-1-10-3-  خود همبستگی مرتبه اول87
3-1-10-3- آزمون دوربین- واتسن88
2-10-3- آزمون غیرنرمال بودن توزیع باقیمانده ها ( و غیرصفر بودن میانگین باقیمانده ها)89
3-10-3- آزمون نابرابری واریانس های جملات اختلال89
1-3-10-3- آزمون بریوش- پاگان- گادفری90
4-10-3- آزمون معنی‌دار بودن كل رگرسیون90
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده‌ها
1-4 مقدمه‏92
2-4- توصیف داده ها92
4-4- آزمونهای فرضهای کلاسیک رگرسیون روی مدل100
1-4-4- آزمون عدم وجود خود همبستگی100
2-4-4- آزمون نرمال بودن توزیع باقیمانده ها (خطاها)101
3-4-4- آزمون همسانی واریانس باقیمانده ها102
5-4- آزمون فرضیه های تحقیق103
1-5-4- آزمون فرضیه اول105
2-5-4- آزمون فرضیه دوم105
3-5-4- آزمون فرضیه سوم105
4-5-4- آزمون فرضیه چهارم106
5-5-4- آزمون فرضیه پنجم107
6-5-4- آزمون فرضیه ششم107
7-5-4- آزمون فرضیه هفتم108
8-5-4- آزمون فرضیه هشتم108
9-5-4- آزمون فرضیه نهم109
10-5-4- آزمون فرضیه دهم109
11-5-4- آزمون فرضیه یازدهم110
12-5-4- آزمون فرضیه دوازدهم110
13-5-4- آزمون فرضیه سیزدهم110
14-5-4- آزمون فرضیه چهاردهم111
15-5-4- آزمون فرضیه پانزدهم111
16-5-4- آزمون فرضیه شانزدهم112
17-5-4- آزمون فرضیه هفدهم112
18-5-4 آزمون فرضیه هجدهم113
6-4- خلاصه فصل113
فصل پنجم: نتیجه‌گیری و پیشنهادات
1-5 مقدمه116
2-5- نتایج تحقیق116
3-5- محدودیتهای تحقیق118
4-5- پیشنهادهایی بر اساس یافته های تحقیق119
5-5- پیشنهادهایی برای تحقیقات آتی121
پیوست ها
منابع و ماخذ
منابع فارسی131
منابع لاتین:133
چکیده لاتین134
 
جدول1-2منابع تقاضا و تأمین نقدینگی در بانك40
جدول 1-3- جدول تحلیل واریانس در خصوص رگرسیون برآوردی80
جدول 1-4-  آمار توصیفی داده ها (ارقام غیر ضریبی به میلیون ریال هستند)94
جدول2-4- مدل رگرسیون چندگانه تحقیق با حضور كلیه متغیرها95
جدول3-4- آماره های مدل رگرسیون چندگانه تحقیق با حضور كلیه متغیرها95
جدول4-4- جدول مقدماتی مدل بهینه تحقیق97
جدول 5-4آماره های جدول مقدماتی مدل بهینه تحقیق97
جدول6-4- مدل نهایی و بهینه تحقیق98
جدول7-4 آماره های مدل نهایی و بهینه تحقیق98
جدول 8-4- آزمون BPG- آزمون همسانی واریانس مقادیر باقیمانده مدل103
جدول 9-4- آماره های آزمون ناهمسانی مقادیر باقیمانده ها103
 
نمودار1-2روش ادغام وجوه45
نمودار2-2روش تبدیل وجوه46
نمودار3-2مدیریت تعهدات نقدینگی48
نمودار4-2 مدیریت تعهدات جامع49
نمودار1-3مدل تحلیلی تحقیق75
نمودار 1-4- نمودار مقادیر واقعی و مقادیر برازش شده100
نمودار 2-4- نمودار خودهمبستگی و خود همبستگی جزئی بین مقادیر باقیمانده مدل101
نمودار3-4- نمودار هیستوگرام توزیع باقیمانده های مدل102
 
 

دانلود عوامل موثر بر نقدینگی بانک توسعه صادرات ایران


این مطلب در تاریخ: پنجشنبه 26 آذر 1394 ساعت: 12:31 منتشر شده است
نظرات()

نظرات


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی

ورود کاربران

نام کاربری :
رمز عبور :

» رمز عبور را فراموش کردم ؟

عضويت سريع

نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد

تبلیغات

متن

آمار


آمار کاربران آمار کاربران
افراد آنلاین افراد آنلاین : 7

آمار بازدیدآمار بازدید
بازدید امروز بازدید امروز : 991
بازدید دیروز بازدید دیروز : 1,637
آي پي امروز آي پي امروز : 209
آي پي ديروز آي پي ديروز : 287
بازدید هفته بازدید هفته : 12,313
بازدید ماه بازدید ماه : 7,336
بازدید سال بازدید سال : 480,324
بازدید کلی بازدید کلی : 1,192,125

اطلاعات شما اطلاعات شما
آی پی آی پی : 54.157.7.205
مرورگر مرورگر :
سیستم عامل سیستم عامل :
تاریخ امروز امروز : یکشنبه 14 آذر 1395

خبرنامه

براي اطلاع از آپيدت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود

تصویر ثابت