close
تبلیغات در اینترنت

رابطه فقه و مصلحت

بهترین مکان برای نمایش تبلیغات شما بهترین مکان برای نمایش تبلیغات شما

رابطه فقه و مصلحت

بازدید: 227
 رابطه فقه و مصلحت

 

رابطه فقه و مصلحت

سلام دین جامع و البته جاودانی است شریعت اسلامی نیز با بهره‌مندی از قواعدی همچون قاعده مصلحت به اثبات این ادعا کمک می‌کند این به مقاله بررسی رابطه فقه و مصلحت می پردازد

دانلود رابطه فقه و مصلحت

دانلود مقاله مصلحت
حکم حکومتی
مصالح مرسله
جعل احکام شرع
ابزار مدیریت جامعه
دانلود مقاله رابطه فقه و مصلحت
دانلود مقالات رشته فقه و معارف اسلامی
دانلود مقالات فقه و معارف اسلامی
دسته بندی فقه،الهیات،معارف
فرمت فایل doc
حجم فایل 95 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 23

دانلود مقاله رشته فقه و معارف اسلامی با عنوان رابطه فقه و مصلحت

مطالب مرتبط:

دانلود مقاله جایگاه مصلحت در اسلام

دانلود پایان نامه جایگاه مصلحت در حقوق كیفری

دانلود پایان نامه بررسی مقایسه ای مصلحت درفقه امامیه و اهل سنت

دانلود مقاله مفهوم مصلحت و جایگاه آن در نظام قانونگذاری جمهوری اسلامی ایران

 
چکیده
اسلام دین جامع و البته جاودانی است. شریعت اسلامی نیز با بهره‌مندی از قواعدی همچون قاعده مصلحت به اثبات این ادعا کمک می‌کند. ولی هر مصلحتی مطلوب نیست. و حجیت مصلحت در فقه امامیه هرگز نباید سر از مصالح مرسله اهل سنت درآورد و یا موجب قدسیت‌زدایی از فقه وسکولاریزاسیون شود. از سوی دیگر با تأسیس نظام اسلامی در ایران، و نیز اقبال مسلمین به احیای ظرفیت‌های نهفته در دین اسلام، ما را بایسته می‌دارد که قواعد پویاساز این دین را کشف و تبیین کنیم.
 
این به مقاله بررسی رابطه فقه و مصلحت می پردازد. در این مقاله، پس از توضیح برخی واژگان و طرح موضوع، به پیشینه کاربرد مصلحت در فقه و اصول شیعه وسنّی پرداخته شده؛ سپس مباحث اصلی در سه بخش ادامه یافته است. در بخش اوّل، مصلحت، پایة جعل احکام شرع که به وسیله شارع مقدّس در نظر گرفته می شود، مورد بررسی است. در بخش دوم، مصلحت به صورت ابزاری که تشخیص و تعیین آن به استنباط حکم کلّی شرعی بینجامد بررسی شده است. در همین بخش، به مبحث معروف مصالح مرسله در اصول فقه اهل سنّت اشاره ای رفته است. در بخش سوم که حسّاس ترین بخش مقاله است، مصلحت به صورت پایة صدور حکم حکومتی و ابزاری در مدیریت جامعه مورد بررسی فشرده قرار گرفته و دغدغة اصلی این بخش این است که چگونه می توان از این ابزار استفاده کرد و به اصول و مبانی دینی و فقهی هم به ادارة جامعه پایبند بود.
 
 
واژگان کلیدی: 

مصلحت

حکم حکومتی

مصالح مرسله

جعل احکام شرع

ابزار مدیریت جامعه

رابطه فقه و مصلحت

 
 
مقدمه
حقیقت آن است که بحث فقه و مصلحت، بحثی تطبیقی، بینامذهبی و فلسفه فقهی است. اصل ضرورت توجه به مصلحت در فقه را هیچ‌یک از مذاهب انکار نکرده‌اند. همچنان که هیچ‌یک از مذاهب اهل سنت حتی مالکیه مصلحت را به‌طور مطلق نمی‌پذیرد. این نشان‌گر ضابطه‌مند بودن استفاده از این عنصر است.مصلحت، عنوانی آشنا و پرکاربرد در فقه و اصول است. مفهوم خیر، صلاح و منفعت که از واژه مصلحت فهمیده می شود می تواند همة خواسته ها و آرزوهای انسان را پوشش دهد؛ هر چند در مصادیق آن اختلاف و اشتباه فراوان است. ادیان الاهی به طور عام و دین اسلام به طور خاص مدّعی خیر و صلاح بشر هستند که از طریق آن، سعادت ورستگاری انسان رقم می خورد (قولوا لااله الااللَّه تفلحوا).
 
صلاح، خیر و سعادت وقتی به دست می آید که دستورها و خواسته های اسلام جامه عمل بپوشد (مَنْ عَمِلَ صَالِحا ًمِن ذَکَرٍ أَوْ أُنثَی وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَاةً طَیِّبَةً (نحل (16): ص 97)؛ بنابراین، مصلحت و عمل، ارتباط نزدیک ومستقیم می یابند. در مجموعة آموزه ها و معارف اسلامی، شاخه ای که با عمل و رفتار بیش از سایر شاخه ها مرتبط می شود، فقه است تا آن جا که موضوع اصلی فقه را از جنس افعال شمرده اند؛ از این رو مصلحت و فقه هم ارتباط روشن و منطقی می یابند. حلقه اتّصال فقه و مصلحت، همان عمل و رفتار است؛ به این گونه که فقه، اعمال و رفتار را ساماندهی می کند تا انسان از رهگذر آن به خیر و صلاح دست یابد.
 
دربارة رابطه فقه و مصلحت که اصل آن فی الجمله چنان که گفته شد، قابل انکار نیست، پرسش های فراوانی قابل طرح است. برخی از مهم ترین این پرسش ها چنین است: آیا احکام شرع، تابع مصالح و مفاسد نفس الامری است؟ آیااین مصالح و مفاسد برای انسان قابل درک است یا فقط جاعل احکام از آن ها آگاهی دارد؟ آیا مصلحت فقط در جعل احکام رعایت شده یا در اجرای آن هم باید مصلحت سنجی کرد؟ آیا بر این اساس می توان مصالح را به دو قسم مصالح جعل احکام و مصالح اجرای آن تقسیم کرد؟ آیا می توان با تفکیک گوناگون حوزه های احکام مانند تفکیک حوزة عبادات از معاملات، مصالح نفس الامری را در برخی از حوزه ها برای انسان قابل درک دانست و در برخی دیگرغیر قابل درک؟ اگر مصالح، پایة استنباط احکام شرع باشد، ضوابط آن چیست؟ آیا مصالحی که در ولایات و به ویژه ولایت کبرا یعنی ولایت حکومت مشروع اسلامی مطرح می شود، ضابطه مند است؟ ضوابط آن کدام است؟ مرجع تشخیص این مصالح چه کسی یا چه نهادی است؟ و....
 
 
 
فهرست مطالب
رابطه فقه و مصلحت1
چکیده1
واژگان کلیدی:2
1. طرح موضوع و پرسش ها2
2. پیشینه مصلحت در فقه3

3. مصلحت پایة جعل و تشریع احکام شرعی4

مرحوم علاّمه حلّی در شرح آن می گوید:5
محقّق نائینی رحمه الله در این باره می نویسد:8

4. مصلحت و استنباط احکام شرعی9

تعریف مصالح مرسله10

اقوال در حجّیت مصالح مرسله10

بررسی ادلّه موافقان حجّیت11

بررسی ادلّه مخالفان حجّیت مصالح مرسله12

. مصلحت، پایة مدیریت جامعه و صدور احکام حکومتی14
ضوابط و معیارهای مصلحت در صدور احکام حکومتی16
منابع و مأخذ21
 
 
 

دانلود رابطه فقه و مصلحت


این مطلب در تاریخ: شنبه 26 دي 1394 ساعت: 10:53 منتشر شده است
نظرات()

نظرات


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی

ورود کاربران

نام کاربری :
رمز عبور :

» رمز عبور را فراموش کردم ؟

عضويت سريع

نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد

تبلیغات

متن

آمار


آمار کاربران آمار کاربران
افراد آنلاین افراد آنلاین : 5

آمار بازدیدآمار بازدید
بازدید امروز بازدید امروز : 5,178
بازدید دیروز بازدید دیروز : 2,625
آي پي امروز آي پي امروز : 73
آي پي ديروز آي پي ديروز : 302
بازدید هفته بازدید هفته : 10,827
بازدید ماه بازدید ماه : 63,564
بازدید سال بازدید سال : 641,175
بازدید کلی بازدید کلی : 1,872,087

اطلاعات شما اطلاعات شما
آی پی آی پی : 54.81.45.122
مرورگر مرورگر :
سیستم عامل سیستم عامل :
تاریخ امروز امروز : چهارشنبه 26 مهر 1396

خبرنامه

براي اطلاع از آپيدت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود

تصویر ثابت