close
تبلیغات در اینترنت

حکومت مندی بوستان سعدی و بررسی فرضیه تکنولوژی مرکز ثقل فلسفه سیاسی

بهترین مکان برای نمایش تبلیغات شما بهترین مکان برای نمایش تبلیغات شما

حکومت مندی بوستان سعدی و بررسی فرضیه تکنولوژی مرکز ثقل فلسفه سیاسی

بازدید: 31
 حکومت مندی بوستان سعدی و بررسی فرضیه تکنولوژی مرکز ثقل فلسفه سیاسی

 

حکومت مندی بوستان سعدی و بررسی فرضیه تکنولوژی مرکز ثقل فلسفه سیاسی

حکومت مندی شیوه بررسی احتمالات کنش و رفتار آدمی در محیط سیاسی و کنترل کردن آنها می باشد

دانلود حکومت مندی بوستان سعدی و بررسی فرضیه تکنولوژی مرکز ثقل فلسفه سیاسی

سازه های معناگرا
حکومت مندی متافیزیکی
معناگرایی سیاسی سعدی
دانلود مقالات رشته علوم سیاسی
دانلود مقاله حکومت مندی بوستان سعدی
دانلود مقاله بررسی فرضیه تکنولوژی مرکز ثقل فلسفه سیاسی
دانلود مقالات علوم سیاسی
دسته بندی علوم سیاسی
فرمت فایل doc
حجم فایل 79 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 31

دانلود مقاله رشته علوم سیاسی

حکومت مندی بوستان سعدی و بررسی فرضیه تکنولوژی مرکز ثقل فلسفه سیاسی

 
چکیده
حکومت مندی شیوه بررسی احتمالات کنش و رفتار آدمی در محیط سیاسی و کنترل کردن آنها می باشد. روش های علمی در علوم سیاسی اغلب از دیدگاه مارکسیستی، ساختاری و کارکردی سنت حکومت مندی در ایران را مورد واکاوی قرار می دهند. نظریه های استبداد ایرانی، زوال و گسست اندیشه سیاسی در ایران، تصلب سنت و ناخودآگاه تداومی ریاکارانه در این دسته جای می گیرند. 
 
در این مقاله قصد نویسندگان آن است تا با روش شناسی کیفی و برساخته ای برآمده از سنت اندرزنامه ای حکومت مندی در عرفان ایرانی، به نقد عملی این سه روش شناسی بپردازند و انگاره ها و سازه های هفت گانه معناگرای سعدی را با مطالعه موردی و تحلیل محتوای بوستان سعدی واکاوی نمایند. سازه های معناگرای حکومت مندی سعدی را در مدل شبانی و اندرزنامه نویسی با توجه به سنت ادبیات فارسی در هفت سازه معنایی در جهت اعمال کردن و محدود کردن قدرت به ترتیب زیر مورد نقد و بررسی قرار می دهیم:
 
1)- حکومت مندی شبانی در آرمان مشروعیت مردمی - مردم مداری 2)- غایت کیفی حکومت مندی 3)- اعمال قدرت مطلوب حکومت در ارتباط با تفکیک طبقات – اقناع داخلی 4)- شهرت و وجهه حکومت مندی از خارج 5)- کنترل قدرت با قدرت و فرهنگ سازمانی ضوابطی 6)- صفات عملیاتی شده کارگزاران حکومتی 7)- مراقب و تنبیه در اندرزنامه نویسی مردمی.
در فرجام نوشتار نیز با توجه به جایگاه متنی تاریخی سعدی  و روش شناسی اندرزی مردمی او برای اعمال قدرت و محدود کردن قدرت، فرضیه تکنولوژی مرکز ثقل فلسفه سیاسی بررسی می شود و نقص موردی روش های کارکردی، زوالی، مارکسیستی و گسست سنت، با شاهکار سعدی نتیجه گیری می شود. 
 
 
واژگان کلیدی:

سازه های معناگرا

حکومت مندی متافیزیکی

معناگرایی سیاسی سعدی

 
 
مقدمه
 حکومت مندی دقیقا به اعمال کردن و محدود کردن قدرت در جامعه بشری می اندیشد (Dean,1999:73-98). فکر کردن عملی و استراتژیک در باب بازی های قدرت در سطوح ریز و کلان، موضوع حکومت مندی است (Dupont,2001:125). شناسایی، تجزیه و تحلیل و پیش بینی رفتار سیاسی رعیت، توده و شهروند در اجتماع سیاسی با ترسیم درجات احتمال، سیاست را به لحاظ خط و مشی عمومی – عملی و تدبیر مصلحت گرایانه ای سوق می دهد که همیشه در خرد علم سیاست در مورد آن صحبت می شود (آرکلگ،1383 :329).
 
از منظر الگوهای حکومت مندی ای که به شرقی ها نسبت داده می-شود(Dean,1999:73)، نام گذاری الگوی شبانی برای ایران بسیار به کار رفته است. الگوی شبانی بر اساس حاکم مطلقه ای است که به نحو استبدادی بر گوسفندان خود حکم می راند و وظیفه سلامت جسمی، ذهنی و دنیا، آخرت آنها را برعهده دارد (فیرحی،1385: 132). خداوندسالاری و امتداد قدرت خداوند عالم و غنی خود را به صورت سایه او در امر حکومت مندی نشان می دهد (جاوید،1388: 68). جلوه های عصبیت قبیله ای و فرهنگ جنگ، قتل و نبود امنیتی که ابن خلدون ترسیم می کند حکومت مندی استبدادی ای را در ایران ترسیم می کند. ناخودآگاه قومی و سبک زندگی ای که عابدجابری بر اساس خوانش غنیمت، قبیله و عقیده دینی برای اعراب ترسیم می کند (جابری)، چندان به الگوهای حکومت مندی ایرانی حتی آنزمان که تحت حاکمیت دستگاه خلافت بود درنمی آید.
 
 زبان و اندیشه ایرانی آنطور که بی من متفکر ساخت گرای زبان فارسی می گوید همیشه خاصیتی جادوگرانه داشته است و با شعبده های درونی خویش استقلال و اندک امید خردگرایانه ملی ایران را در ابعاد گوناگون پاسداری می کرده است (بی من،1381: 84). از منظر رویکردهای مادی، ساختاری، علمی و روابط علی و معلولی واقع گرا نمی توان پیچیدگی های زبانی و فرهنگ سیاسی ایرانی را در قالب حکومت مندی درک کرد چرا که سطوح مقاومت زبانی و هویتی ایرانیان و در نهایت معرفت های عملی خلق شده تداومی از خرد مزدایی به فرهنگ شیعی (رضایی راد،1378) و از فرهنگ فره به فرهنگ ولایت (دهقان،1383: 187) سازه هایی را در شکل سامان دهی به قدرت سیاسی ترسیم کرده است که تنها با رویکردها و روش های معناگرا و سازه ای قابل تجزیه و تحلیل می باشد (کربن،1382: 19).
 
 
فهرست مطالب

سازه های معناگرا در حکومت مندی بوستان سعدی1

چکیده2
واژگان کلیدی3
بیان مسئله3

نقدی معناگرا بر روش شناسی های کلان بررسی اندیشه سیاسی در ایران6

1)حکومت مندی شبانی در آرمان مشروعیت مردمی - مردم مداری10
2)غایت کیفی حکومت مندی12
3)اعمال قدرت مطلوب حکومت در ارتباط با تفکیک طبقات – اقناع داخلی14
4)شهرت و وجهه حکومت مندی از خارج16
5)کنترل قدرت با قدرت و فرهنگ سازمانی ضوابطی18
6)صفات عملیاتی شده کارگزاران حکومتی20
7)مراقب و تنبیه در اندرزنامه نویسی مردمی23
فهرست منابع27
 
 
 

دانلود حکومت مندی بوستان سعدی و بررسی فرضیه تکنولوژی مرکز ثقل فلسفه سیاسی


این مطلب در تاریخ: چهارشنبه 14 بهمن 1394 ساعت: 17:37 منتشر شده است
نظرات()

نظرات


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی

ورود کاربران

نام کاربری :
رمز عبور :

» رمز عبور را فراموش کردم ؟

عضويت سريع

نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد

تبلیغات

متن

آمار


آمار کاربران آمار کاربران
افراد آنلاین افراد آنلاین : 5

آمار بازدیدآمار بازدید
بازدید امروز بازدید امروز : 218
بازدید دیروز بازدید دیروز : 1,663
آي پي امروز آي پي امروز : 48
آي پي ديروز آي پي ديروز : 259
بازدید هفته بازدید هفته : 4,407
بازدید ماه بازدید ماه : 12,230
بازدید سال بازدید سال : 485,218
بازدید کلی بازدید کلی : 1,197,019

اطلاعات شما اطلاعات شما
آی پی آی پی : 54.211.120.181
مرورگر مرورگر :
سیستم عامل سیستم عامل :
تاریخ امروز امروز : پنجشنبه 18 آذر 1395

خبرنامه

براي اطلاع از آپيدت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود

تصویر ثابت