close
تبلیغات در اینترنت

اصول اخلاقی معاصر در روزنامه نگاری و بررسی نمونه های جهانی آیین نامه های اخلاقی

بهترین مکان برای نمایش تبلیغات شما بهترین مکان برای نمایش تبلیغات شما

اصول اخلاقی معاصر در روزنامه نگاری و بررسی نمونه های جهانی آیین نامه های اخلاقی

بازدید: 56
اصول اخلاقی معاصر در روزنامه نگاری و بررسی نمونه های جهانی آیین نامه های اخلاقی

اخلاق ستون دین و خیمة اجتماع است، هیچ جامعه نمی تواند در صلح و آبادانی زندگی نماید، جز آنکه حکمرانان و مردمان آن به ارزش های اخلاقی پایبند باشند

دانلود اصول اخلاقی معاصر در روزنامه نگاری و بررسی نمونه های جهانی آیین نامه های اخلاقی

اخلاق رسانه ای
اصول اخلاقی روزنامه نگاری
جرایم مطبوعاتی و رسانه ای
نمونه های جهانی آیین نامه های اخلاقی
دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رسانه و علوم ارتباطات
اصول اخلاقی معاصر در روزنامه نگاری
دانلود پایان نامه ارشد رسانه و علوم ارتباطات
دسته بندی رسانه و علوم ارتباطات
فرمت فایل doc
حجم فایل 408 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 480

دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته رسانه و علوم ارتباطات

اصول اخلاقی معاصر در روزنامه نگاری و بررسی نمونه های جهانی آیین نامه های اخلاقی

 
مقدمه : 
با آنکه جوامع انسانی اختلافاتی بر سر مذهب و عقیده دارند، در برخی از ارزش ها مشترکند. شاید بتوان گفت این ارزش ها وجه مشترک همه انسان هاست؛ وجهی که امکان می دهد انسان، انسان باقی مانده و بتواند با همدیگر زندگی نماید. اخلاقیات هستة این ارزش هاست. هر چند فلسفة اخلاق همه جوامع همانند نبوده و هر مکتب بر اساس فلسفة عام خود دارای مبانی خاصی برای اخلاق است، اما برخی ارزش ها تقریبا در همه نقاط جهان و برای هر جامعة مذهبی یا غیر مذهبی، ایدیولوژیک یا غیر ایدیولوژیک، توسعه یافته یا توسعه نیافته- مشترکند و همگان در مقام نظر و عمل به آن احترام می گذارند چنانچه، عدالت (در معنای وسیع آن)، امانت، مهرورزی، راستگویی، درستکاری، همنوع دوستی و ... از جمله این ارزش های اخلاقی مشترک بین تمام ملل جهان است.
 
 اخلاق ستون دین و خیمة اجتماع است، هیچ جامعه نمی تواند در صلح و آبادانی زندگی نماید، جز آنکه حکمرانان و مردمان آن به ارزش های اخلاقی پایبند باشند. دین برای استمرار یک جامعه ضروریست؛ اما تاریخ نمونه های متعددی از جوامع غیردینی را نشان داده است، چنانکه سخنی از حضرت علی(ع) است که می گوید: (حکومت با کفر باقی می ماند، اما با ظلم باقی نمی ماند)، پس جامعة بدون ایدیولوژی شاید حتا بهتر از دیگر جوامع از امنیت و آبادانی برخوردار باشد، اما بدون اخلاق نمی توان مانع فروپاشی اجتماعی و سیاسی شد.
متون آموزشی مربوط به ارتباط تجاری و فنی عموماً رویکرد اصول گرا به موضوع دارند؛ ولی در متون آموزش دهندة ارتباطات میان فردی نگاهی غیر اصول گرا یا نسبی گرا به اخلاق ارتباطی دیده می‌شود.
دخالت عوامل اجتماعی (یعنی سیاست و اقتصاد و فرهنگ) و عوامل آموزشی و حرفه‌ای در نگاهی به اصول و موازین اخلاقی ارتباطات، رسانه‌ها و به طور خاص روزنامه‌ها به خوبی اهمیت و پیچیدگی، در یافتن پاسخ به پرسشهای مطرح شده در ابتدای این نوشته را نشان می‌دهد. در یک نکته، جهت گیری اخلاقی در فعالیت  ژورنالیزم تابع دیدگاه‌ها و ایدیولوژی‌های جوامع مختلف و مواد، مراکز و نحوة آموزش اصول اخلاقی در کار ارتباطات است. فعالیت در عرصة ژورنالیزم، به عنوان یک حرفه، مسایل اخلاقی بسیاری را بر می‏انگیزد، اما اینکه اخلاق در ارتباطات چه موضوعاتی را تحت پوشش می‏دهد؟ بهتر است به دید عمیق پاسخی را به این پرسش تهیه کرد.
 
 این موضوعات متعدد هستند و ممکن است بر سر آنها در میان کارشناسان و صاحب نظران این حوزه و در کتابها و مقالات منتشر شده راجع به موضوع، توافق کامل وجود نداشته باشد؛ ولی مواردی که اهمیت بیشتری داشته و بیشتر از پیش  مورد بحث قرار گرفته اند، عبارتند از؛ کنترول و نظارت مستقیم و غیرمستقیم بر انتشار خبر و اطلاعات، تضاد حقیقت با سایر موضوعات، همگونی و ناهمگونی اصول اخلاقی با قانون؛ البته هر یک از‏این عناوین، موضوعات فرعی دیگری را در بر می‌گیرد و به قدری گسترده و پیچیده است که می‏شود در بارة هر یک چندین کتاب نوشت.
 
منظور از کنترول و نظارت مستقیم و غیرمستقیم بر انتشار خبر و اطلاعات، جلوگیری از انتشار خبر و یا مواخذه، تهدید و تطمیع رسانه ها و ژورنالیستان پس از انتشار خبر به منظور اصلاح مطالب منتشر شده، عذرخواهی اجباری رسانه و ژورنالیستان شده، چاپ اجباری پاسخ مطالب منتشر شده و یا خط‌دهی به رسانه برای آینده و قبول خودسانسوری است. این کنترول و نظارت ممکن است از ناحیة دولت و سازمان‌های وابسته، شرکت‌های اقتصادی قدرتمند و یا احزاب و گروه‌های فشار صورت گیرد.اگر چه حقیقت و گفتن حقیقت به خودی خود و صرف نظر از سایر عوامل بسیار ارزشمند است و می‌تواند شعار روز ژورنالیستان باشد، ولی همین ارزش ممکن است با سایر ارزش‌های اجتماعی و حرفه‌ای تعارض پیدا کند و انتخاب یکی از آنها یک مسالة اخلاقی را آشکار کند. گفتن حقیقت ممکن است با منفعت و مصلحت عمومی، تاثیر اصلاحی آن، حفظ حریم خصوصی، و احترام به سلیقه و ذایقة فرهنگی خوانندگان تضاد داشته باشد.
 
 
 
کلمات کلیدی:

اخلاق رسانه ای

اصول اخلاقی روزنامه نگاری

جرایم مطبوعاتی و رسانه ای

نمونه های جهانی آیین نامه های اخلاقی

 
 
 
هدف تحقیق:
توجه به اخلاق در رسانه ها یا اخلاقیات ویژة رسانه ها را جدیت می بخشند. توجه به لوازم و تبعات موادی که در رسانه ها عرضه می‏شوند (خشونت و جرم) ایجاد فضای پر از تفاهم میان کارشناسان و صاحب نظران و نیز کارگزاران و مردم، همچنین رعایت برخی حریم ها (حریم حقوق فردی و شأن و منزلت افراد) هیچ یک بدون اخلاق قابل تحقق نیستند. حتا اگر قوانین رسانه ها به اندازةکافی گویا باشند، رعایت برخی از اصول اخلاقی توسط رسانه ها همچنان ضرورت دارد. نه حقوق می‏تواند جای اخلاق را بگیرد و نه اخلاق قادر است بر جایگاه حقوق بنشیند.
 
 این دو مکمل یکدیگرند. نظام حقوقی معمولاً پس از وقوع جرم دخالت می‏کند و پیش از آن نقش اخطار دهنده دارد، ولی اخلاق به صورت یک نیروی ارادی و خود آگاه در درون خود افراد عمل می‏کند.روی این مسأله که رسانه‏ها چطور می‏توانند در نشر وپخش برنامه و نشر ستون های اخباری و روزنامه‏ای اخلاقی عمل کنند لازم دیده شد تا پایان نامه ای را در مورد اصول اخلاقی ارتباطات به گونة تحقیقی رویدست گیرم که بی گمان هدف محوری این اثر برملا ساختن و شناختاندن اصولی است که ژورنالیستان را در عرصة فعالیت های شان به وجه احسن یاری رساند.  
حقوق رسانه‌ها دیگر اصطلاحی ناشناخته نیست.
 
 ژورنالیستان و همه كسانی كه در سایر انواع رسانه‌ها به فعالیت حرفه‌ای مشغول هستند، پذیرفته‌اند كه باید در چارچوب ضوابطی حركت كنند كه قانونگذاران ترسیم كرده‌اند، اما هنوز هم «اخلاق رسانه‌ها» اصطلاحی است برای برخی ناشناخته و حتا تعجب‌آمیز. مفهوم اصول اخلاق رسانه‌ ها مقصود از اصول اخلاق رسانه‌ها مجموعه قواعدی است كه باید دست‌اندركاران رسانه‌ها داوطلبانه و براساس ندای وجدان و فطرت خویش در انجام كار حرفه‌ای رعایت كنند؛ بدون آن‌كه الزام خارجی داشته باشند یا در صورت تخلف دچار مجازاتهای قانونی گردند. 
 
 
 
 
فهرست مطالب
مقدمه :7
هدف تحقیقResearch Target:15
اهمیت تحقیق :Research Importance16
طرح مسألهFeature Problem:19
چارچوب نظری تحقیق:Frame Work Of Research :20
محدود یت های تحقیق Research Limitation :21
 

فصل نخست:مفاهیم کلیدی پژوهش Key Points of Research24

عرف چیست؟ قانون کدامست؟ What is Tradition & which is Law?32
عرف چیست؟What is Tradition?32
رابطه بین قانون و عرف: Relation between Law & Tradition34
از عرف اخلاقی تا اخلاق عرفی:36
نسبت بین عرف و اخلاق چیست؟ What is the relation between Tradition and Ethics?37
رویة قضایی:Jurisprudence38
نظم اجتماعی: Public Order42
 

فصل دوم:نگاه گذرا به اخلاق حرفه ای و حرفه ژورنالیزم55

اخلاق كاری و ابعاد آن:56
تعهد و تعهد كاری:57
ژورنالیزم Journalism:58
ژورنالیزم شغل است یا حرفه؟58
راهکارهای حرفه‏ای شدن ژورنالیست61
عناصر متشكله تعریف قانونی ژورنالیست66
ژورنالیست حرفه‏ای از دیدگاه برخی از کشورها72
هندوستان:74
بنگلادش:74
الجزایر:75
سوریه:75
ایران76
افغانستان:77
آیا ژورنالیزم، حرفه‌ی خاص است؟77
الف. وظایف فنی ژورنالیستان78
اصول ۹ گانه ژورنالیزم82
اساس تحقیق موسسه «پیو» به82
اخلاق و اصول اخلاقی87
 

فصل سوم:تاریخچه و پس منظراخلاق رسانه ای95

رسانه ها و اخلاق98
روابط دو سویه رسانه و اخلاق102
دامنة تأثیر اخلاق رسانه‏ای103
رابطه حقوق و اخلاق106
ویژگیهای قاعدة حقوقی108
تفاوت دستورهای حقوقی و اخلاقی109
تفکیک مرز حقوق و اخلاق113
اخلاق رسانه‏ای در روند دموكراسی117
 

فصل چهارم:اصطلاحات ویژة اخلاق در ژورنالیزم126

پیشقدم یا منصف؟126
انصاف، صراحت و شفافیت: Fairplay,Clarity,Transparency128
صداقت:Vericity129
ممنوعیت پخش:Broadcast Prohabition130
حریم خصوصی و حق دسترسی آزادانه به اطلاعات131
تعریف حریم خصوصی Private Domain :131
2. قلمرو و حوزه‌های‌ حریم‌ خصوصی‌: Private Domain :142
3. حریم خصوصی اطلاعاتی142
4. تهدیدها علیه حریم خصوصی144
روتن‌برگ سه ویژگی تکنالوژی در قلمرو نظارت را چنین بر می شمارد:144
حرمت حریم خصوصی افراد Veneration private domain:162
تعارض «حق دسترسی آزاد به اطلاعات» و «حریم خصوصی»164
حق پاسخگوی Rights of Response170
حق امتناعRights of Deny :172
ثبت مخفیانه Recording :173
ناشناس ماندن Being unknown :175
تعهدات شخصی : Personal treaties180
فعالیت های غیرقابل قبول شامل موارد زیر است:181
دنیای سیاست:Politices World182
فاصله گرفتن Impassiveness :186
فشارهای تجارتی Commercial Stress:187
شجاعت و شرافت حرفه‏ای خبرنگار Journalist Professional Daring:188
افترا چیست؟What is Lible195
در قانون رسانه ها نیز نشر مطالب ذیل منع شده است:198
انواع افترا Kind of Lible :201
دفاع در برابر اتهام افتراDefence against202
انتقاد سالم و سازنده:206
اجتناب از نشر مطالب مستهجن:207
رسانه های زرد چیست؟210
 

فصل پنجم :اخلاق و اطلاعات217

انترنت،اطلاع رسانی و اخلاق گرایی222
اهمیت اخلاق در رسانه ها225
ضرورت رعایت اخلاق در ژورنالیزم227
وظایف اخلاقی، و اخلاق ژورنالیزم229
بایدها و نبایدهای اخلاقی230
ج – چالش ها و آسیب های اخلاقی:245
2. نقش ارزش ها و جهت گیری های رسانه در گزینش اخبار:246
3. نقش عامل قدرت و ثروت در خبررسانی:246
4. عدم اشتغال ورزی ژورنالیستان در رسانه ها:248
6. جعل هویت در گرفتن اطلاعات:250
9. سوء استفاده از اطلاعات جرایم جنسی:251
اخلاق عكاسیِ خبری جدید در قالب یک مثال265
نهاد ماده 19Article 19 Foundation274
مدلی برای قانون آزادی اطلاعات274
فصل اول: تعاریف و هدف279
فصل دوم: حق دسترسی به اطلاعات نزد نهادهای عمومی و خصوصی281
فصل چهارم:استثناها295
فصل پنجم:«مقام عالی اطلاع‌رسانی»300
فصل ششم: اجرای قانون توسط «مقام عالی اطلاع‌رسانی»304
فصل هفتم: هشداردهندگان309
فصل هشتم: مسؤولیت مدنی و جنایی310

 

فصل ششم:پیشینه و نمونه های جهانی نظامنامه های اخلاقی315

لزوم دید تدوین اصول اخلاق حرفه ای خبرنگاری320
اخلاق و انتظارات اجتماعی در كلی ترین حالت خود شامل چهار ارزش زیر می‏شود:323
1 - صداقت و راستگویی323
2 - انصاف و برابری323
3 - امانت داری323
4 - وفاداری و احساس مسؤولیت اجتماعی.323
پدیدة اخلاقی324
1.قضاوت اخلاقی324
2.    عاطفه اخلاقی324
3.   اراده و اختیار اخلاقی.324
اصل اول- حق مردم در دستیابی به اطلاعات:325
اصل دوم- ژورنالیست باید خود را وقف حقیقت نماید.326
اصل سوم- مسؤولیت اجتماعی ژورنالیست:327
اصل چهارم- شرافت حرفه‏ای ژورنالیست:327
اصل پنجم- دسترسی همگانی و مشاركت:327
اصل ششم- احترام به حریم خصوصی و حیثیت انسانی:327
اصل هفتم- احترام به منافع عمومی:328
اصل هشتم- احترام به ارزشهای جهانی و متنوع فرهنگها:328
اصل نهم-محو جنگ و سایر مصایب فراروی بشر:328
اصل دهم- برپایی نظم اطلاعاتی و ارتباطی نوین جهانی:329
اصل طرفداری از استبداد:330
اصل طرفداری از آزادی:331
 

فصل هفتم:کدهای جهانی اخلاق ژورنالیزم مشکلات، محدودیت‌ها و پیشنهادها334

کدهای جهانی اخلاق ژورنالیزم و ارتباطات337
پیش نویس سند میثاق اصول اخلاقی حرفة‎ ‎ژورنالیزم349
حقوق و‎ ‎امتیازهای ژورنالیزم351
مسؤولیت اجتماعی خبرنگار357
اصول اخلاقی ژورنالیستان و رسانه های افغاانستان (طرح )359
 

فصل هشتم:جرایم رسانه‏ای373

جرم مطبوعاتی چیست؟377
الف-تعریف عام جرم مطبوعاتی:377
ب. تعریف جرم مطبوعاتی:378
آیا در جرایم مطبوعاتی علاوه‌ بر مدیر مسؤول، نویسنده‌ وژورنالیست هم‌ مسؤولیتی دارند؟380
آزادى مطبوعات، جرایم و تخطی های  مطبوعاتى383
منموعیت نشر مطالب از طریق وسایل علنی در قانون جزای افغانستان386
رسانه ها عامل مسایل جرمی392
سانسور چیست؟407
کاپی رایت چیست؟408
قانون رسانه های کشور مصوب  اسد 1388411
ماده سیزدهم:رسانه برقی عامه: رادیو تلویزیون ملی افغانستان:418
مقایسه قانون رسانه های 1388 با قانون پیشین433
افزایش مواد434
دریافت و بررسی تقاضاها برای تاسیس رسانه ها438
رادیو و تلویزیون ملی:438
فقرات افزودی در بخش نشرات ممنوعه:439
معاهده جهانی حق تقلید 1952442
تصمیم نامه مربوط به ماده یازدهم:469
نتیجه:471
پیشنهادها:476
منابع:480
 
 
 

دانلود اصول اخلاقی معاصر در روزنامه نگاری و بررسی نمونه های جهانی آیین نامه های اخلاقی


این مطلب در تاریخ: یکشنبه 29 فروردين 1395 ساعت: 20:19 منتشر شده است
نظرات()

نظرات


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی

ورود کاربران

نام کاربری :
رمز عبور :

» رمز عبور را فراموش کردم ؟

عضويت سريع

نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد

تبلیغات

متن

آمار


آمار کاربران آمار کاربران
افراد آنلاین افراد آنلاین : 8

آمار بازدیدآمار بازدید
بازدید امروز بازدید امروز : 892
بازدید دیروز بازدید دیروز : 1,663
آي پي امروز آي پي امروز : 162
آي پي ديروز آي پي ديروز : 259
بازدید هفته بازدید هفته : 5,081
بازدید ماه بازدید ماه : 12,904
بازدید سال بازدید سال : 485,892
بازدید کلی بازدید کلی : 1,197,693

اطلاعات شما اطلاعات شما
آی پی آی پی : 54.163.129.96
مرورگر مرورگر :
سیستم عامل سیستم عامل :
تاریخ امروز امروز : پنجشنبه 18 آذر 1395

خبرنامه

براي اطلاع از آپيدت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود

تصویر ثابت